Breda Zappata BZ308

Breda Zappata BZ308

Breda Zappata BZ308 bylo čtyřmotorové dopravní letadlo určené pro provoz na evropské i transatlantické linky. Tento velký dolnoplošník celokovové konstrukce měl dvojité svislé ocasní plochy, zatahovací podvozek a poháněla ho čtveřice britských hvězdicových motorů Bristrol Centaurus s pětilistými vrtulemi. Uspořádání sedadel v trupu oválného průřezu počítalo standardně s kapacitou 55 sedadel ve dvou řadách a ekonomická úprava až s 80 cestujícími. Tento letoun je možné také vidět ve filmu Prázdniny v Římě, kdy s ním do hlavního města přiletí inspektoři ze Scotland Yardu, kteří mají hledat uprchlou princeznu Annu.

Vývojem letounu byl firmou Breda pověřen konstruktér Fillipo Zappata. Velmi záhy po podepsání bezpodmínečné kapitulace v roce 1945 začala výroba v závodě Sesto San Giovanni a v následujícím roce 1946 byl už stroj připraven letět, ovšem neexistoval žádný italský motor s potřebným výkonem. Nakonec se společnost rozhodla instalovat do připravených gondol již výše zmíněné britské motory. Jejich zpožděná zásilka však posunula první vzlet prototypu až na 27.srpna 1948, kdy jej pilotoval mezinárodně uznávaný pilot Mario Stoppani. Pro velkou stylistickou podobnost s americkým letounem Lockheed L-1049G Super Constellation, byl tehdejším tiskem nazván “italská Connie“.

Přestože letové zkoušky dopadly dobře, finanční problémy a příliš velký podíl amerických dopravních letadel na poválečném trhu donutili firmu projekt opustit. Následně byl předán italskému letectvu, které je od roku 1950 využívalo ke svému původnímu účelu. Létal poté na trase mezi Římem a Mogadišu až do 21. února 1954, kdy se poškodil při kolizi s cementovým vozem na opuštěném poli v Somálsku. Uzavření činnosti letecké divize ve firmě Breda a nedostatek náhradních dílů se nakonec stalo hlavními důvody proč nebyl nikdy opraven zpět do letuschopného stavu.

Fotogalerie:

 

Výrobce Società Italiana Ernesto Breda
Posádka dva piloti, palubní inženýr, navigátor a radista
Kapacita 55-80 cestujících
Typ letounu Dolnoplošník
Motor 4 x Bristol Centaurus 568
Výkon motoru 4 x 1 900 kW
Rychlost
  • cestovní 441 km/h
  • maximální 573 km/h
Délka 33,52 m
Rozpětí 42,1 m
Výška 7,15 m
Plocha křídel 208 m²
Hmotnost
  • prázdná 27 500 kg
  • maximální vzletová 46 500 kg
Dostup 8 000 m
Dolet 7 700 km

zdroj:

https://it.wikipedia.org/wiki/Breda_BZ_308
https://en.wikipedia.org/wiki/Breda-Zappata_BZ.308