Let L-610 Turbolet

Let L-610 Turbolet

Typ L-610 se měl stát následovníkem dodnes úspěšně vyráběného stroje řady 410. Jeho studie a maketa dvoumotorové varianty byla představena v roce 1981. Pro tento stroj také probíhal vývoj nového motoru M-602, nízkoobrátkové pětilisté vrtule V518, pomocné energetické jednotky SAFÍR (pro spouštění motorů, pozemní klimatizace a nouzového zdroje energie) a dalších 200 přístrojů a agregátů sloužící k zajištění různých funkcí letadlových soustav.

Jelikož se však od počátku očekávaly potíže s vývojem nových motorů Walter M-602, uvažovalo se také o čtyřmotorové variantě letounu. Tato modifikace měla být vybavená starším, avšak osvědčeným typem motoru Walter M-601. Ovšem v roce 1985 bylo od této myšlenky definitivně upuštěno a vývojový tým dál pokračoval už jen na původním návrhu dvoumotorové verze. Náročné zkoušky jednotlivých soustav prováděné u nás i v tehdejší SSSR, se zkoušely na několika různě upravených letadlech.

Kupříkladu trup stroje Avia Av-14 byl použit jako funkční vzor pro testování elektrické soustavy, navigační soustava se ověřovala na letounu L-410 UVP-E a k testování pohonné jednotky zase vznikla létající laboratoř Il-18LL. První vzlet prototypu letadla L-610 proběhl 28. prosince 1988 a byl o tomto úspěchu natočený i krátký dokumentární film s názvem Šest stupňů volnosti. Do poloviny roku 1990 byly vyrobeny ještě další tři létající stroje a dva exempláře určené k lámacím a únavovým zkouškám. V roce 1992 vznikly i dva prototypy „západní“ verze L610G s osvědčenými motory General Electric CT7-9D a čtyřlistými vrtulemi Hamilton Standart HS 14 RF-23. Jednání se společností GE vedlo také k změně označení letounů s českým motorem, které byly nově označovány jako L-610M.

Po změně vlastníka, kterou tehdy byla americká společnost Ayres Corporation Inc., se pro stroj začalo používat také označení Ayres 7000. Poslední, šestý létající prototyp stroje L-610, který odpovídal i požadavkům amerického předpisu FAR 25 vzlétl v květnu 1997. V roce 2004 se nový majitel společnosti rozhodl pokračovat už jen ve výrobě letounu L-410 a projekt L-610 definitivně ukončit. Na plánovanou protiponorkovou verzi označovanou jako L-610MPA, která vycházela z typu L-610G už bohužel nikdy nedošlo. V roce 2006 už pak došlo jen k odepsání a zničení všech zbývajících výrobních přípravků a rozpracovaných letounů.

Naštěstí se podařilo pár exponátů zachránit. Jeden kompletní stroj s imatrikulací OK-134, dva trupy a křídlo stroje vystavuje letecké muzeum Kunovice. Další a poslední kompletní letadlo s imatrikulací OK-024 vystavuje letecké muzeum Olomouc. I když se tento letoun nikdy nedostal do výroby, stal se největším u nás zkonstruovaným dopravním a transportním letounem určeným pro regionální dopravu. Zároveň se také jednalo o první vyvíjené letadlo s přetlakovou kabinou a integrálními palivovými nádržemi.

Fotogalerie:

 

 Verze:

  • L-610
  • L-610G
  • L-610M
  • L-610MPA
Výrobce Let Kunovice (dnes Aircraft Industries a.s.)
Posádka 2 piloti
Kapacita
  • 40 cestujících nebo
  • 6 leteckých kontejnerů nebo
  • 16 cestujících a 3 letecké kontejnery
Typ letounu Hornoplošník
Motor
  • 2 x Walter M-602
  • 2 x General Electric CT7-9D
Výkon motoru
  • 2 x 1360 kW
  • 2 x 1446 kW
Rychlost
  • cestovní 438 km/h
  • maximální 490 km/h
Délka 21,72 m
Rozpětí 25,60 m
Výška 8,19 m
Plocha křídel 56 m²
Hmotnost
  • prázdná 9 230 kg
  • vzletová 9 730 kg
Dostup 8 950 m
Dolet 2 440 km
 

zdroj:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_L-610
http://www.letecke-muzeum.cz/nase-exponaty/let-l-610-m-x03/