Extra Flugzeugbau EA-300 je dvoumístný akrobatický jednoplošník schopný díky své konstrukci a použitých materiálech létat i v kategorii Unlimited. Na těchto speciálech v současnosti létají i naši nejznámější akrobatičtí piloti Martin Šonka, Petr Kopfstejn, Marek Hyka či Radim Bajgar. Letoun v roce 1987 navrhl německý akrobatický pilot Walter Extra, přičemž designově vycházel z předchozího modelu Extra 230, který měl křídla vyrobené stále ještě ze dřeva.
První prototyp tohoto letounu vzlétl 6. května 1988. Německá typová certifikace byla na tento akrobatický speciál vydaná v květnu 1990 a první jednomístný letoun Extra 300 S se dočkal své letecké premiéry 4. března 1992. Trup tohoto speciálu je koncipován tak aby bez potíží vydržel gravitační přetížení ± 10 G s jedním pilotem a ± 8 G se dvěma piloty.
Kostru stroje Extra E-300 tvoří rám ze svařovaných ocelových trubek, potažený hliníkem. Nosníky křídel jsou z kompozitních materiálů, které křídlům zaručují výdrž gravitačního přetížení, až 24 G. Díky symetrickému profilu křídel a nulovému náběhu má stroj stejné letové vlastnosti ať už létá podvozkem vzhůru či nikoliv. Nohy pevného podvozku jsou rovněž vyrobeny z kompozitních materiálů, krom krytů kol vyrobených ze sklolaminátu. Pohonnou jednotku stroje tvoří motor s přímým vstřikováním Lycoming AEIO-540 o výkonu 224 kW. Zajímavostí je, že letoun byl také předlohou pro vytvoření záporných “postav” Neda a Zeda z Disneyho filmu Letadla.
Fotogalerie:
Verze:
- 300
- 300S
- 330SX*
- 300SP**
- 300SHP
- 300SR
- 300L
- 300LP
- 330SC
- 330LX
Výrobce | Extra Flugzeugbau |
Posádka | 1-2 piloti |
Typ letounu | středoplošník |
Motor | AEIO-540 |
Výkon motoru | 224 kW |
Rychlost |
|
Délka | 6,95 m |
Rozpětí | 7,39 m |
Výška | 2,62 m |
Plocha křídel | 10,44 m² |
Hmotnost |
|
Dostup | 4875 m |
Dolet | 944 km |

*později nahrazen modelem 330SC
**vývoj byl zastaven a nahrazen typem 330SC
zdroj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Extra_EA-300