Extra E-300

Extra E-300

Extra Flugzeugbau EA-300 je dvoumístný akrobatický jednoplošník schopný díky své konstrukci a použitých materiálech létat i v kategorii Unlimited. Na těchto speciálech v současnosti létají i naši nejznámější akrobatičtí piloti Martin Šonka, Petr Kopfstejn, Marek Hyka či Radim Bajgar. Letoun v roce 1987 navrhl německý akrobatický pilot Walter Extra, přičemž designově vycházel z předchozího modelu Extra 230, který měl křídla vyrobené stále ještě ze dřeva.

První prototyp tohoto letounu vzlétl 6. května 1988. Německá typová certifikace byla na tento akrobatický speciál vydaná v květnu 1990 a první jednomístný letoun Extra 300 S se dočkal své letecké premiéry 4. března 1992. Trup tohoto speciálu je koncipován tak aby bez potíží vydržel gravitační přetížení ± 10 G s jedním pilotem a ± 8 G se dvěma piloty.

Kostru stroje Extra E-300 tvoří rám ze svařovaných ocelových trubek, potažený hliníkem. Nosníky křídel jsou z kompozitních materiálů, které křídlům zaručují výdrž gravitačního přetížení, až 24 G. Díky symetrickému profilu křídel a nulovému náběhu má stroj stejné letové vlastnosti ať už létá podvozkem vzhůru či nikoliv. Nohy pevného podvozku jsou rovněž vyrobeny z kompozitních materiálů, krom krytů kol vyrobených ze sklolaminátu. Pohonnou jednotku stroje tvoří motor s přímým vstřikováním Lycoming AEIO-540 o výkonu 224 kW. Zajímavostí je, že letoun byl také předlohou pro vytvoření záporných “postav” Neda a Zeda z Disneyho filmu Letadla.

Fotogalerie:

 

Verze:

  • 300
  • 300S
  • 330SX*
  • 300SP**
  • 300SHP
  • 300SR
  • 300L
  • 300LP
  • 330SC
  • 330LX
Výrobce Extra Flugzeugbau
Posádka 1-2 piloti
Typ letounu středoplošník
Motor AEIO-540
Výkon motoru 224 kW
Rychlost
  • cestovní 317 km/h
  • maximální 408 km/h
Délka 6,95 m
Rozpětí 7,39 m
Výška 2,62 m
Plocha křídel 10,44 m²
Hmotnost
  • prázdná 682 kg
  • vzletová 952 kg
Dostup 4875 m
Dolet 944 km
 

*později nahrazen modelem 330SC

**vývoj byl zastaven a nahrazen typem 330SC

zdroj:

http://en.wikipedia.org/wiki/Extra_EA-300