Zlín Z-37 Čmelák

Zlín Z-37 Čmelák

Zlín Z-37 Čmelák je jednomotorový dolnoplošník postavený speciálně pro hospodářské účely, konkrétně na aplikaci chemických látek a hnojiv ze vzduchu. Vzhledem ke svým mimořádným letovým schopnostem byl později také často využíván k vlečení větroňů, transparentů, na fotogrammetrickou činnost nebo jako cvičný letoun. Před rokem 1989 sloužilo několik kusů rovněž i ve státním podniku Slov-Air. Tento letoun se také objevuje hned v několika československých snímcích. Tím nejznámějším je asi legendární komedie Vesničko má středisková, kde z něj po přistání vystoupí Július Satinský coby slovenský práškovací pilot. Objeví se však též ve filmovém muzikálu Trhák či dobrodružném snímku pro děti Poplach v oblacích.

Pilotní kabina umístěná vysoko nad přídí letounu umožňuje vynikající výhled i při letu ve velkém náklonu. Těsně za pilotovým sedadlem je umístěna nádrž na chemikálie o objemu 650 l z které je možné aplikovat tekuté, sypké i granulované chemikálie. Za ní je pak ještě nouzové sedadlo (tzv. trucovna), kde při přeletech z trvalých základen na polní letiště sedí zády ke směru letu mechanik. Neobvykle vysoký a masivní podvozek umožňuje nejen dosažení velmi nízké přistávací rychlosti, ale také bezpečnou vzdálenost vrtulového disku od země. Pohonnou jednotku tvoří modifikovaný hvězdicový devítiválec Ivčenko AI-14 s novými reduktory přeznačený na Avia M-462RF na který pak byla instalována dvoulistá, hydraulicky stavitelná vrtule V-520.

Trup tohoto letadla představuje celokovová kostra potažená duralem a z části také tesilovou tkaninou s polyuretanovým nátěrem, který výborně odolává chemikáliím. Pod něj se podle potřeby montovalo buď rozmetadlo nebo postřikovací zařízení s tryskami. Třídílné celokovové křídlo s pevnými sloty a velkými dvouštěrbinovými vztlakovými klapkami zajišťuje dobrou ovladatelnost i při velice nízkých pracovních rychlostech. Palivové nádrže s celkovou kapacitou 250 litrů bylo možné doplnit o další dva 125 l baky, které se umísťovaly pod křídla. Nešlo z nich však palivo přečerpávat za letu, proto tuto činnost na zemi musel ručně provádět mechanik.

Stroj vznikl koncem padesátých let 20. století, kdy dostala Československá republika pověření od Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP) na vývoj a výrobu zemědělských letounů. Specifikace na zcela nový druh letadla obsahovala široký výčet požadavků mezi něž patřila kupříkladu schopnost startovat z krátkých a neupravených ploch, létat velmi nízko nad zemí při malých rychlostech či dostatečná robustnost aby přečkalo i hrubé zacházení a rozmary přírody. V soutěži uskutečněné v roce 1960 byl nakonec k realizaci vybrán projekt XZ-37, který vznikl kooperací firem LET Kunovice a Moravan Otrokovice. Prototyp byl továrním pilotem Vladimírem Vlkem zalétnutý 29. června 1963 a již tehdy se ukázalo, že stroj splnil většinu požadovaných specifikací.

Během sériové výroby, která začala v roce 1965 byl celý proces výroby rozdělen mezi tři firmy. Trup a aplikační zařízení měl na starosti Moravan Otrokovice, křídla a ocasní plochy zajišťoval LET Kunovice a podvozek vyvinula a produkovala Technometra Radotín. Finální sestavování letounu pak probíhalo výhradně v Kunovicích. V letech 1971-77 a 1983-84 se vyráběla verze Z-37A, která měla ještě lepší odolnost proti korozi. Pro výcvik nových pilotů sloužil model Z-37A-2 s dvojím řízením a sedadly umístěnými za sebou. Speciální čtyřmístná varianta Z-37C3 (zvaná Hyena) sloužila pro státní leteckou inspekci a později pro ÚZPLN. V roce 1967 vyroben jediný exemplář Z-37C s americkým řadovým šestiválcem Continental, který měl letadlu dát potenciál proniknout na západní trhy. Výkonnostně se však neosvědčil, proto se tato verze sériově nevyráběla.

Zlín Z-37T Agro Turbo

Vývoj tohoto letounu, jenž se měl stát nástupcem legendárního Čmeláka začal v roce 1981. Celá původní koncepce byla přepracována a nový stroj se dočkal několika výrazných inovací. Hlavní změnou v konstrukci byl výrazně prodloužený trup, objem kotle zvětšený na 1 000 l, winglety na koncích křídel a nový tvar ocasních ploch. Za novou pohonnou jednotku byl pak vybrán upravený turbovrtulový motor Walter M-601. Dvoumístné cvičné verze Z-37T-2 mají za pilotní kabinou namontovanou pouze malou 400 l nádrž, určenou pro praktický výcvik. V Česku dnes slouží jen asi dva letouny v letecké hasicí službě určené pro boj s lesními požáry.

Fotogalerie:

 

Verze:

  • XZ-37
  • Z-37
  • Z-37A
  • Z-37A-2
  • Z-37A C3

Odvozené typy:

  • XZ-37T
  • Z-37T Agro Turbo
  • Z-37T-2
  • Z-37TM
  • Z-137T
Výrobce Let Kunovice-Moravan Otrokovice
Posádka 1 pilot
Kapacita 1 cestující (mechanik) nebo

650 l chemikálií

Typ letounu Dolnoplošník
Motor Avia M-462 RF
Výkon motoru 232 kW
Rychlost
  • minimální 77 km/h
  • pracovní 110 km/h
  • cestovní 180 km/h
  • maximální 217 km/h
Délka 8,55 m
Rozpětí 12,22 m
Výška 2,90 m
Plocha křídel 23,80 m²
Hmotnost
  • prázdná 985 kg
  • vzletová 1 850 kg
Dostup 4 050 m
Dolet 640 km
 

zdroj:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Zlín_Z-37_Čmelák
http://www.slavetind.cz/stavba/letadla/Z-37_Cmelak.aspx
http://technet.idnes.cz/praskovaci-letadlo-cmelak-09a-/tec_technika.aspx?c=A130628_132746_tec_technika_kuz