Zlín Z-37 Čmelák

Zlín Z-37 Čmelák

Zlín Z-37 Čmelák je jednomotorový dolnoplošník postavený speciálně pro hospodářské účely, konkrétně na aplikaci chemických látek a hnojiv ze vzduchu. Vzhledem ke svým mimořádným letovým schopnostem byl později také často využíván k vlečení větroňů, transparentů, na fotogrammetrickou činnost nebo jako cvičný letoun. Neochvějně také zakotvil hned v několika československých filmech. Legendární komedii Vesničko má středisková si bez tohoto stroje dnes už lze asi jen těžko představit, zazářil však i ve filmovém muzikálu Trhák či dobrodružném snímku pro děti Poplach v oblacích.

Stroj vznikl koncem padesátých let 20. století, kdy dostala Československá republika pověření od Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP) na vývoj a výrobu zemědělských letounů. Specifikace na zcela nový druh letadla obsahovala široký výčet požadavků mezi něž patřila kupříkladu schopnost startovat z krátkých a neupravených ploch, létat velmi nízko nad zemí při malých rychlostech či dostatečná robustnost aby přečkalo i hrubé zacházení a rozmary přírody. V soutěži uskutečněné v roce 1960 byl nakonec k realizaci vybrán projekt XZ-37, který vznikl kooperací firem LET Kunovice a Moravan Otrokovice. Prototyp byl továrním pilotem Vladimírem Vlkem zalétnutý 29. června 1963 a již tehdy se ukázalo, že stroj splnil většinu požadovaných specifikací.

Během sériové výroby, která začala v roce 1965 byl celý proces výroby rozdělen mezi tři firmy. Trup a aplikační zařízení měl na starosti Moravan Otrokovice, křídla a ocasní plochy zajišťoval LET Kunovice a podvozek vyvinula a produkovala Technometra Radotín. Finální sestavování letounu pak probíhalo výhradně v Kunovicích. V letech 1971-77 a 1983-84 se vyráběla verze Z-37A, která měla ještě lepší odolnost proti korozi. Pro výcvik nových pilotů sloužil model Z-37A-2 s dvojím řízením a sedadly umístěnými za sebou. Speciální čtyřmístná varianta Z-37C3 (zvaná Hyena) sloužila pro státní leteckou inspekci a později pro ÚZPLN. V roce 1967 vyroben jediný exemplář Z-37C s americkým řadovým šestiválcem Continental, který měl letadlu dát potenciál proniknout na západní trhy. Výkonnostně se však neosvědčil, proto se tato verze sériově nevyráběla.

Trup tohoto letadla představuje celokovová kostra potažená duralem a z části také tesilovou tkaninou s polyuretanovým nátěrem, který výborně odolává chemikáliím. Pod něj se podle potřeby montovalo buď rozmetadlo nebo postřikovací zařízení s tryskami. Třídílné celokovové křídlo s pevnými sloty a velkými dvouštěrbinovými vztlakovými klapkami zajišťuje dobrou ovladatelnost i při velice nízkých pracovních rychlostech. Palivové nádrže s celkovou kapacitou 250 litrů bylo možné doplnit o další dva 125 l baky, které se umísťovaly pod křídla. Nešlo z nich však palivo přečerpávat za letu, proto tuto činnost na zemi musel ručně provádět mechanik.

Pilotní kabina umístěná vysoko nad přídí letounu umožňuje vynikající výhled i při letu ve velkém náklonu. Těsně za pilotovým sedadlem je umístěna nádrž na chemikálie o objemu 650 l z které je možné aplikovat tekuté, sypké i granulované chemikálie. Za ní je pak ještě nouzové sedadlo (tzv. trucovna), kde při přeletech z trvalých základen na polní letiště sedí zády ke směru letu mechanik. Neobvykle vysoký a masivní podvozek umožňuje nejen dosažení velmi nízké přistávací rychlosti, ale také bezpečnou vzdálenost vrtulového disku od země. Pohonnou jednotku tvoří modifikovaný hvězdicový devítiválec Ivčenko AI-14 s novými reduktory přeznačený na Avia M-462RF na který pak byla instalována dvoulistá, hydraulicky stavitelná vrtule V-520.

Přilétá nová generace

V podniku LET Kunovice přepracovali celou původní koncepci Čmeláka a nový stroj se dočkal několika výrazných inovací. Prototyp byl osazen turbovrtulovým motorem M-601 B o výkonu 515 kW čímž se také výrazně prodloužil celý trup letadla. Dalšími změnami bylo navýšení objemu kotle z původních 650 na 1 000 l, winglety na koncích křídel a částečná změna tvaru ocasních ploch. Zálet byl proveden 6. září 1981 a záhy poté už předveden na 10. leteckém dni s Květy. V roce 1982 se vývoj přesunul do n. p. Moravan Otrokovice, kdy byly postaveny další tři prototypy. První se dostal poprvé do vzduchu 12. července 1983, druhý vzlétl 28. prosince téhož roku a poslední byl aplikovaný pro účely lámacích zkoušek. 

Sériová produkce, která probíhala v Moravanu Otrokovice, čítala mezi lety 1984-1992 celkem 50 letounů, včetně prototypů a 2 kusů dvoumístné varianty Z-137T2. Stroje do výrobního čísla 024 označované Z-37T Agro Turbo jako měly instalované motory M-601Z s výkonem 360 kW. Od 3. série byla postupně provedena řada úprav, mezi něž patřily např. dvoustupňový filtr v sání vzduchu motoru, změny zemědělského aplikačního příslušenství nebo zlepšení letových vlastností letadla. Počínaje výrobním číslem 030 dostaly stroje silnější motory o síle 380 kW a přeznačeny na Z-137T Agro Turbo. Zajímavostí je, že dvoumístné cvičné verze Z-37T-2 mají za pilotní kabinou namontovanou i malou 400 l nádrž, určenou pro praktický výcvik.

Zemědělec s duší vojáka

I když byl Čmelák a později i Turbočmelák vyvinutý primárně se záměrem zemědělského využití objevila se v jeho historii na chvíli i šance produkovat multifukční vojenskou variantu. První záblesky této vize se poprvé objevily v roce 1984, kdy z tehdejší NDR přišel požadavek na vytvoření letounu pro zvláštní účely. Z první výrobní série Z-37T byl proto vybrán exemplář výrobního čísla 006, na němž bylo provedeno několik nutných úprav. Z důvodů nesení výzbroje a dalšího vojenského vybavení se jednalo především o zesílení konstrukce draku letadla. Výsledný stroj měl mít hned několik způsobů využití. Kromě verze podzvukového útočného bitevníku se počítalo i s typem určeným ke spojovacím a pozorovacím, fotografickým a radiačním účelům nebo se speciálním minovacím zařízením. Proběhly též úspěšné ověřovací zkoušky veškeré přídavné výzbroje a palivových nádrží v prostoru otrokovického letiště.

Svíčka naděje však zhasla příliš brzy. Prezentace stroje před generalitou armády NDR, v září 1985 na vojenské střelnici v Malackách byla zrušena a i když vše hovořilo pro úspěšné započetí produkce (výsledky zkoušek, letové ukázky, atd.) k objednávce ze strany zadavatele nakonec z neznámých příčin nedošlo. Jediným pozitivem vývoje verze Turbo Military verze se tak bohužel zůstala pouze skutečnost, že svým konceptem o 24 let předběhla svou dobu. S tímto nápadem znovu přišla až v roce 2008 americká společnost Air Tractor Inc., když představila verzi AT-802U a později také S2R-660 v rámci projektu Archangel BPA (Border Patrol Aircraft).

Osud prototypu

Po skončení celého programu byl stroj opět uveden do sériového stavu a prodán podniku Slov Air jako Z-137T. V devadesátých letech létal u organizací Reas Brno a Air Special Ústí nad Orlicí a v roce 2005 byl prodán do Maďarska, kde chátral až do roku 2016. Tehdy se jej podařilo objevit a zachránit členům kunovického muzea. Po náročném zrestaurování ve společnosti Simply Fin jej členové muzea znovu sestavili do původní podoby a od roku 2017 je vystaven v prostorách v již zmíněného muzea.

Fotogalerie:

Verze:

  • XZ-37
  • Z-37
  • Z-37A
  • Z-37A-2
  • Z-37A C3

Odvozené typy:

  • XZ-37T
  • Z-37T Agro Turbo
  • Z-37T-2
  • Z-37TM
  • Z-137T
Výrobce Let Kunovice-Moravan Otrokovice
Posádka 1 pilot
Kapacita 1 cestující (mechanik) nebo

650 l chemikálií

Typ letounu Dolnoplošník
Motor Avia M-462 RF
Výkon motoru 232 kW
Rychlost
  • minimální 77 km/h
  • pracovní 110 km/h
  • cestovní 180 km/h
  • maximální 217 km/h
Délka 8,55 m
Rozpětí 12,22 m
Výška 2,90 m
Plocha křídel 23,80 m²
Hmotnost
  • prázdná 985 kg
  • vzletová 1 850 kg
Dostup 4 050 m
Dolet 640 km

Zamýšlená výzbroj a výstroj Z-37TM

Konvenční zbraně 2 x kontejner PK3 s třemi kulomety PKM
Kapacita pum
  • 2 x 50, 100 nebo 250 kg
  • minovací zařízení
Kapacita raket
  • 32 raket S-5 (ve dvou blocích UB-16)
  • 2 x raketa vzduch-vzduch R-3/K13
Výstroj 
  • 2 x podvěsná přídavná nádrž na 150 nebo 350 litrů
  • kontejner s fotografickými kamerami (pod levým křídlem)
 

zdroj:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Zlín_Z-37_Čmelák
http://www.slavetind.cz/stavba/letadla/Z-37_Cmelak.aspx
https://www.museum-kunovice.cz/expozice/zlin-z-37tm-turbo-military/
http://technet.idnes.cz/praskovaci-letadlo-cmelak-09a-/tec_technika.aspx?c=A130628_132746_tec_technika_kuz
Zlínské letectví: Ilustrovaná historie 1924 - 2004. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín, 2009. ISBN 978-80-87130-10-0.