Let L-610 Turbolet

Let L-610 Tubolet je prototyp letounu, jenž se měl stát následovníkem dodnes úspěšně vyráběného stroje řady 410. Ačkoliv se jedná o zdařilý projekt, který byl těsně před finální certifikací, nedočkal se nakonec kvůli opakované změně vlastníka sériové výroby. V posledních letech se však začalo hodně mluvit o obnovení vývoje a započetí výroby tohoto projektu. Tuto informaci v roce 2019 potvrdil tehdejší ruský vlastník kunovického závodu s tím, že začátek výroby se plánuje na rok 2023. I přes svůj nepříznivý osud, který jej potkal na začátku nového tisíciletí by se tak mohl konečně dočkat sériové výroby. Své filmové premiéry se stroj ovšem překvapivě dočkal už mnohem dříve, když trup jednoho z prototypů použili filmaři v devadesátých letech k natočení jedné scény ve filmu Akumulátor 1.

Studie a maketa dvoumotorové varianty byla představena v roce 1981. Pro tento stroj také probíhal vývoj nového motoru M-602 u kterého se však od počátku očekávaly potíže ve vývoji a tak se uvažovalo také o čtyřmotorové variantě letounu. Tato modifikace měla být vybavená starším, avšak osvědčeným typem motoru Walter M-601. V roce 1985 bylo rozhodnuto definitivně upustit od této myšlenky a vývojový tým tak dál pokračoval už jen na původním návrhu dvoumotorové verze. Motory však zdaleka nebyly to jediné co bylo vyvíjeno speciálně pro tento letoun. Vznikala také nová nízko-obrátková pětilistá vrtule V518, pomocná energetické jednotka SAFÍR (pro spouštění motorů, pozemní klimatizace a nouzového zdroje energie) a dalších 200 přístrojů a agregátů sloužících k zajištění různých funkcí letadlových soustav. Náročné zkoušky jednotlivých soustav prováděné u nás i v tehdejší SSSR, se zkoušely na několika různě upravených letadlech. Kupříkladu trup stroje Avia Av-14 byl použit jako funkční vzor pro testování elektrické soustavy, navigační soustava se ověřovala na letounu L-410 UVP-E a k testování pohonné jednotky zase vznikla létající laboratoř Il-18LL.

První vzlet prototypu letadla L-610 proběhl 28. prosince 1988 a o tomto úspěchu byl natočený i krátký dokumentární film s názvem Šest stupňů volnosti. Do poloviny roku 1990 byly vyrobeny ještě další tři létající stroje a dva exempláře určené k lámacím a únavovým zkouškám. Ve stejném roce začalo také jednání se společností GE, dnešním výrobcem původních československých motorů M-601 o zástavbě západních motorů do letounu. Mezi lety 1992-7 tak vznikly dva další prototypy verze L-610G určené pro americký trh s osvědčenými motory General Electric CT7-9D a čtyřlistými vrtulemi Hamilton Standart HS 14 RF-23. Letadla s českými motory poté z pragmatických důvodů dostala nové označení L-610M. Prototyp XL-610M X05 (viz. fotogalerie) byl až do roku 1994 testován českým letectvem, zařazení do výzbroje se však nikdy nedočkal.

Ukončení certifikace letounů L-610M se očekávalo v roce 1994 a dodání prvním zákazníkům začátkem následujícího roku. Schválení osvědčení pro variantu L-610G se předpokládalo na rok 1997. V květnu téhož roku totiž vzlétl druhý exemplář tohoto typu, který požadavkům amerického předpisu FAR 25 již plně vyhovoval. Bohužel se zároveň jednalo o poslední létající stroj řady 610. Po změně vlastníka, kterou tehdy byla americká společnost Ayres Corporation Inc., se pro letadlo začalo od listopadu 1999 používat také označení Ayres 7000. Jeden z prototypů L-610G, který tato společnost převezla na předvádění do USA, stál v roce 2018 ve zuboženém stavu na letišti Southwest Georgia Regional Airport, kde měla dnes již zkrachovalá firma Ayres své sídlo. V roce 2004 převzal podnik nový majitel, který se rozhodl pokračovat už jen ve výrobě letounu L-410 a projekt L-610 definitivně ukončit. Na plánovanou protiponorkovou verzi L-610MPA, jenž vycházela z varianty G, tak už bohužel nikdy nedošlo. V roce 2006 už pak došlo jen k odepsání a zničení všech zbývajících výrobních přípravků a rozpracovaných letounů.

Naštěstí se však podařilo pár exponátů zachránit a dochovat do současnosti. Jeden kompletní stroj, dva trupy a křídlo stroje vystavuje letecké muzeum Kunovice. Výrobce v současné době pracuje na celkové rekonstrukci kompletního letounu do původní podoby. Jak o kolik tyto práce pokročily mohli posoudit návštěvníci dne otevřených dveří výrobního závodu v roce 2019. Konec prací a následné předvedení renovovaného letadla chtějí restaurátoři stihnout do roku 2021, tedy na 40. výročí představení studie. Další a poslední kompletní letadlo s imatrikulací OK-024 vystavuje letecké muzeum Olomouc. Typ L-610 má také několik nej… a prvenství. Jedná se o největší u nás zkonstruovaný dopravní a transportní letoun určený pro regionální dopravu. Současně se také jedná o první československé letadlo vyvíjené s přetlakovou kabinou a integrálními palivovými nádržemi.

Plamínek naděje

V roce 2017 se objevila informace o obnovení projektu L-610 ruským vlastníkem. V září 2019 tento záměr potvrdil i ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov. Vývoj a výroba má probíhat výhradně v Jekatěrinburgském Uralském závodě civilního letectví (UZGA), který v současnosti kompletuje L-410 z českých dílů. Oživení, následné převzetí a dokončení tohoto programu paradoxně napomohly vypjaté vztahy mezi Ruskem a Ukrajinou. V dobách Sovětského svazu se totiž prakticky veškerá výroba malých a středních letadel nacházela mimo ruské území (především na již zmíněné Ukrajině a v ČR). Let L-610 se tak má stát přímou náhradou dosluhujících letadel typu Antonov An-22, An-24 a An-26, které nemá tamní letectvo z domácích zdrojů čím nahradit. Tuto skutečnost potvrdila i objednávka 10 kusů Jakutské Polární aerolinie na mezinárodním leteckém veletrhu MAKS 2019. První stroj by měly aerolinky obdržet už v roce 2023, naproti tomu poslední v roce 2025. V současné chvíli probíhá revize dochované původní dokumentace projektu na jejichž základě bude prováděn vývoj nové L-610. Podle generálního ředitele UZGA má mít stroj oproti původnímu prototypu z roku 1988 větší maximální vzletovou hmotnost, kapacitu nákladu, dolet, cestovní rychlost, modernizovaný design trupu a samozřejmě nejnovější avioniku. Po invazi ruských vojsk na Ukrajinu v roce 2022, získala Aircraft Industries a.s. opět českého vlastníka (společnost Omnipol), která se zatím k pokračování oživení projektu nevyjádřila. Svůj díl na tom má i skutečnost, že veškerá dokumentace je dosud ve 100% vlastnictví UZGA.

Fotogalerie:

 Verze:

  • L-610
  • L-610G
  • L-610M
  • L-610MPA

L-610M

Výrobce Let Kunovice (dnes Aircraft Industries a.s.)
Posádka 2 piloti
Kapacita
  • 40 cestujících nebo
  • 6 leteckých kontejnerů nebo
  • 16 cestujících a 3 letecké kontejnery
Typ letounu Hornoplošník
Motor 2 x Walter M-602
Výkon motoru 2 x 1360 kW
Rychlost
  • cestovní 438 km/h
  • maximální 490 km/h
Délka 21,72 m
Rozpětí 25,60 m
Výška 8,19 m
Plocha křídel 56 m²
Hmotnost
  • prázdná 9 000 – 9 230 kg
  • vzletová 14 500 kg
Dostup 8 950 m
Dolet 2 440 km
 

zdroj:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_L-610
http://www.letecke-muzeum.cz/nase-exponaty/let-l-610-m-x03/
https://www.armadninoviny.cz/rusko-ozivi-vyrobu-ceskoslovenskych-dopravnich-letadel-l-610.html