Boeing Stearman PT-17 Kaydet

Boeing Stearman PT-17 Kaydet

Boeing Stearman PT-17 Kaydet známý též jako Model 75 je robustní dvouplošník s pevným podvozkem, vyráběný zpravidla s odhaleným hvězdicovým motorem. Zkratka PT (Primary Trainer) v sobě skrývá původní účel, ke kterému stroj sloužil u USAAF, US NAVY a RCAF během celé 2. světové války. Toto letadlo je také možné spatřit v několika filmech, mezi ty známější patří třeba snímek Na sever severozápadní linkou, Pilotův návrat nebo u nás velmi známé komedii Dva machři mezi nebem a peklem.

Prototyp označovaný jako Model 70 dokončila firma Stearman Aircraft v roce 1933. USAAC tenkrát letoun neobjednala, ale 61 upravených exemplářů typu Model 73 dodala US Navy. Pro americké námořnictvo dostaly tyto stroje označení NS-1. V září 1934 byl ovšem koncern United Aircraft and Transport Corporation donucen zákonem o hospodářské soutěži oddělit své aerolinky od firem vyrábějících letadla. Tehdy se Boeing stal opět samostatným podnikem a Stearman Aircraft jeho dceřinou společností. Na základě mnoha exportních úspěchů, vznikl v roce 1936 z Modelu A73L3 konečný cvičný Model 75. Ve stejném roce vzlétl i prototyp registrovaný pro civilní využití, který záhy získal certifikát ATC 743. 

Testy u USAAC vyústily v objednávku 26 letounů označených jako PT-13 s hvězdicovým motorem Lycoming R-680-5 o výkonu 158 kW. Brzy nato přišla zakázka na 92 strojů PT-13A  s motorem R-680-7 o výkonu 162 kW a 155 kusů PT-13B s pohonnou jednotkou R-680-11 o síle 206 kW. Z verze B bylo později 6 letadel upraveno na PT-13C určenou k nočním letům. V roce 1939 došlo k přejmenování společnosti Boeing Airplane Company-Stearman Wichita Division na Boeing Wichita Division. Jméno Stearman se však i poté nadále neoficiálně užívalo.

V ten samý rok také vznikl nejrozšířenější Model A75N1, který se od PT-13 odlišoval zabudováním sedmiválcového hvězdicového motoru Continental R-670-4 nebo R-670-5 a nutnými změnami v instalacích. USAAC objednala celkem 2 942 strojů, jejichž dodávky končily v lednu 1943. První variantou byl PT-17 na který navázala noční modifikace PT-17A a později i speciální práškovací verze PT-17B a C. Pro US Navy bylo dodáno na 250 letadel s označením N2S-1 a 455 typu N2S-4. Dále pak verzi N2S-2 s  motorem Lycoming R-680-8 a přibližně 2000 N2S-3 s pozdějšími R-670-4. RCAF si objednalo 300 kusů Modelu D75N1 v zimní výbavě, které si přeznačilo na Kaydet Mk.1. Z administrativních důvodů pak bylo exportnímu letounu přiděleno i označení USAAF PT-27.

Později vzniklo 150 strojů PT-18 a PT-18A (Model A75J1) s motorem Jacobs R-755-7 o výkonu 165 kW. Poslední sériovým typem určeným pro USAF byla varianta E75 s motorem Lycoming R-680-17 o síle 165 kW, odvozená od PT-17C a označená jako PT-13D. Letectvu bylo dodáno 855 kusů, námořnictvu pak 873 jako N2S-5. Výroba byla ukončena v únoru 1945 a do té doby bylo dle stránek firmy Boeing v dceřiné společnosti postaveno 8 584 letounů. Po válce byly tisíce přebytečných strojů prodány civilním majitelům, kteří je většinou využívali jako práškovací letadla. Tyto letouny měly násypku pro pesticidy nebo hnojiva většinou montovanou u předního kokpitu a velmi často se u nich prováděly také výměny původního sedmiválce za větší motor Pratt&Whitney R-985.

Wing walking a akrobacie

Své uplatnění však také našly pro majitele rekreačního, sportovního a akrobatického létání (včetně tzv. chůze na křídlech). Jedním z takových příkladů je i akrobatická skupina Red Baron Stearman, která vznikla v roce 1979 za účelem propagace výrobků firmy Red Baron Pizza. Byla složená z pěti strojů, vybavených modifikovanými motory o síle zhruba 335 kW. Zvláštností také bylo, že motory byly oproti standardním verzím kapotované. Jako základna jim sloužilo regionální letiště v Minnesotě (KMML) u kterého později vzniklo i letecké muzeum pojmenované po této letce. Ačkoli se v roce 1993 stala letka oficiálně nejstarší vzdušnou akrobatickou skupinou, předváděla dál své umění až do roku 2007.

Fotogalerie:

 

 Verze:

  • Model 70
  • Model 73 (NS-1)
  • Model 73L3
  • Model A73B1
  • Model A73L3
  • Stearman 75 (X75)
  • X75L3 (prototyp PT-13)
  • PT-13 (A-D)
  • PT-17 (A-B)
  • PT-18
  • PT-18A (Model A75J1)
  • PT-27 (Kaydet Mk.1)
  • NS
  • N2S
  • N2S-1 (2-5)
  • Stearman 76
  • Stearman 90
  • Stearman 91
  • Stearman XPT-943
  • American Airmotive NA-75
Výrobce Boeing
Posádka student a instruktor
Typ letounu Dvojplošník
Motor Continental R-670-5
Výkon motoru 164 kW
Rychlost
  • cestovní 170 km/h
  • maximální 200 km/h
Délka 7,39 m
Rozpětí 9,80 m
Výška 2,79 m
Plocha křídel 27,63 m²
Hmotnost
  • prázdná 878 kg
  • vzletová 1 232 kg
Dostup 3 410 m
Dolet 810 km
 zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Stearman_PT-17_Kaydet
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing-Stearman_Model_75