První český e-letoun se jmenuje ΦNIX

S elektrickým pohonem coby náhradou klasického spalovacího motoru se v našem životě setkáváme v poslední době čím dál častěji. Pomalu, ale jistě začíná mít své pevné místo v téměř všech odvětvích pozemní dopravy. Naproti tomu v leteckém průmyslu se podobné projekty objevují a to i ve světovém měřítku spíše sporadicky. O to více je v tomto směru nápad českých konstruktérů Martina Štěpánka, Pavla Urbana a leteckého modeláře Jaroslava Macha unikátní. 

Vzniku původně soutěžního elektroletu Phoenix U-15 Electra pomohlo paradoxně několik náhod. V roce 2008 objevil Martin Štěpánek na webových stránkách dobrovolné organizace CAFE Annnounce soutěž o ekologicky úsporné letadlo. Shodou okolností se ve stejnou dobu potkal s již zmíněným modelářem Jaroslavem Machem, který jej přivedl na myšlenku vyvinout první český elektrický kluzák. Po diskuzi s konstruktérem Pavlem Urbanem tehdy vyšlo najevo, že je to sice na hranici technických možností, ale realizovatelné. Po získání těchto informací se nakonec Martin Štěpánek společně s kolegou Ing. Josefem Rydlem rozhodli odejít z Urban Airu, založit si vlastní firmu Phoenix Air a věnovat se vývoji letounu U-15 Phoenix. Jelikož idea vývojového centra vzala s krachem již zmíněné firmy Urban Air brzy za své a dnes si musí výrobu zajišťovat sami, obrátili se s vývojem letounu na zkušeného konstruktéra Pavla Urbana. 

Při návrhu a následném vývoji nového letounu vycházel Urban především z osvědčeného stroje UFM-13 Lambada. Už v prosinci roku 2008 proběhly první pevnostní zkoušky trupu a následující rok v červenci i první zkušební let. Do soutěže CAFE/NASA Green Flight Challenge se jim stroj podařilo přihlásit 31. prosince 2010, tedy doslova na poslední chvíli. O první místo je pak tehdy připravilo pouze měsíční zpoždění dodavatele soutěžních baterií. I přesto, že byli z těchto důvodů nuceni instalovat do stroje standardní motor Rotax, podařilo se jim získat krásné 3. místo. Dalším oceněním, které toto letadlo získalo bylo květnové 1. místo v soutěži Outstanding LSA (Nejkrásnější design lehkých sportovních letadel) na americké Floridě. Po těchto úspěších se společnost Phoenix Air začala více soustředit na rozjezd sériové výroby varianty Phoenix U-15 Phoenix, jenž je poháněna klasickým spalovacím motorem (HKS 700E, Rotax 912 nebo Jabiru 2200) a jeho následném exportu na zahraniční trh. Tento letoun je v současnosti velmi oblíbený hlavně ve Spojených státech amerických a Francii, kde o něm už v roce 2009 psal magazín Volez.

Avšak vraťme se zpět k prototypu elektrické verze U-15 Electra. Na ní se ještě v červenci 2014 během testovacího letu sledovala výdrž baterií, vyladění motoru a další technické vlastnosti tohoto stroje. Poté byl stroj z důvodu tehdejších technologických omezení uložen na určitou dobu k ledu. Ovšem jen na chvíli, již v roce 2017 se k tomuto projektu vrátilo konsorcium českých firem a specialistů Pure Flight a celý nápad prošel modernizací. Od původního sklolaminátového prototypu se nový letoun liší především celokompozitní konstrukcí s uhlíkovými vlákny a také částečně změněným tvarem přední i zadní části trupu, křídel a interiéru. V trupu jsou instalovány akumulátory o celkové kapacitě 35 kWh, které společně s dalšími optimalizacemi umožňují v současné době až 2,5 hodinový let. Výsledkem je dvousedadlový dolnoplošník nově pojmenovaný jako Φnix (čteno fíniks), který je až na baterie dovážené z Japonska kompletně vyráběný v České republice. Druhá generace na které již v současné době konstruktéři z Pure Flight pracují by měla v budoucnu elektroletu zajistit 5-6 hodin letu.

Největší překážkou tak zatím stále zůstává váhový limit 600 kilogramů vzletové hmotnosti, který stroj musí dle pravidel Evropské agentury pro bezpečnost letectví splňovat. Dobrou zprávou je, že skupina Pure Flight si už pro Φnixe zajistila potřebné povolení pro to, aby mohl normálně létat a pokračovalo se tak ve vývoji i s cennými daty ze vzduchu. Aby budoucí zákazník nemusel řešit problém s nabíjením baterií vyvíjí v Pure Flight souběžně s elektroletem také mobilní nabíjecí stanici (tzv. wall box) o výkonu 13 až 16 kW. Ta by měla být schopna dobít letoun z nuly za pouhé tři hodiny. Pure Flight se v současné době také snaží položit základy elektrifikace českých letišť jednáním s menšími mezinárodními a sportovními areály o možnosti instalace vlastních wall boxů. Výsledkem celého komplexního projektu konsorcia Pure Flight by měla být síť letišť s nabíječkami, které navíc budou pomocí vybraného protokolu komunikovat s letadlem a pilot tak bude mít přehled, kde a jak může přistávat, když bude potřebovat dobít akumulátory svého stroje.

zdroj:

http://www.phoenixair.cz
https://www.flying-revue.cz/phoenix-u15
https://www.czechcrunch.cz/2019/01/cesi-sestrojili-unikatni-elektricke-letadlo-%cf%86nix-a-chteji-zmenit-poradky-v-leteckem-prumyslu/
http://technet.idnes.cz/cesky-konstrukter-uspel-v-soutezi-nasa-nyni-vyrabi-letadla-na-elektrinu-147-/tec_technika.aspx?c=A120123_1720710_pardubice-zpravy_mav

Napsat komentář