První český elektrický letoun se jmenuje Phoenix

První český elektrický letoun se jmenuje Phoenix

Letos v 25.července odstartoval z pražských Letňan unikátní elektrolet Phoenix Air U-15 Phoenix. Tento dvoumístný kluzák obletěl celou Českou republiku, přičemž se testovala výdrž baterií, vyladění motoru a další technické vlastnosti tohoto stroje.

Na myšlenku vyvinout první český elektrický kluzák přivedl Martina Štěpánka v roce 2008 známý letecký modelář Jaroslav Mach. Po diskuzi s konstruktérem Pavlem Urbanem tehdy vyšlo najevo, že je to sice na hranici technických možností, ale realizovatelné. Společně s Ing. Josefem Rydelem si tedy založil firmu Phoenix Air a začal pracovat na tomto letounu. V prosinci téhož roku zvládli první pevnostní zkoušky trupu kluzáku a následující rok i první zkušební let. V roce 2011 pak tento stroj získal 3. místo v soutěži CAFE/NASA Green Flight Challenge a 1. místo v soutěži Nejkrásnější design lehkých sportovních letadel Outstanding LSA na americké Floridě. Letoun z Ústí nad Orlicí je v současnosti velmi oblíbený hlavně ve Spojených státech amerických a Francii, kde o něm už v roce 2009 psal magazín Volez.

Výrobce Phoenix Air s.r.o.
Posádka 1 pilot
Kapacita 1 cestující
Typ letounu Dolnoplošník
Motor
  • HKS 700E
  • Rotax 912
  • Jabiru 2200
Výkon motoru
  • 42 kW (HKS 700E)
  • 59,6 kW (Rotax 912)
  • 64 kW (Jabiru 2200)
Rychlost cestovní 120 km/h
Délka 6,5 m
Rozpětí 14,5 m
Výška 1,3 m
Plocha křídel 12,36 m²
Hmotnost
  • prázdná 300 kg
  • vzletová asi 480 kg

zdroj:

http://www.phoenixair.cz
http://technet.idnes.cz/cesky-konstrukter-uspel-v-soutezi-nasa-nyni-vyrabi-letadla-na-elektrinu-147-/tec_technika.aspx?c=A120123_1720710_pardubice-zpravy_mav

Napsat komentář