První vzdušné vítězství

Dnes uplynulo přesně sto let ode dne kdy bylo z oblohy sestřeleno první letadlo. Stalo se tak ve chvíli, kdy se posádka francouzského letounu Voisin III vracela z bombardovací mise nad nepřátelským územím. Díky velké shodě náhod byl tehdy svědkem celé této události i francouzský generál Franchet D’Espere, načež nebylo těžké prokázat (navzdory fámám z tehdejšího německého tisku) sestřel německého stroje.

V tento den dostali seržant Joseph Frantz a jeho střelec/mechanik Louis Quenault rozkaz doletět nad nepřátelské opevnění blízko vesnice Brimont a shodit na něj šestici upravených 90 mm granátů. Cesta k cíli i samotné shození tříštivé munice proběhlo bez problémů, ovšem při návratu na lhérské letiště (Marne) zahlédl Frantz ve vzduchu letoun s německými výsostnými znaky. Frantz využil lepší pozice svého bombardovacího letadla a nepozorovaně se k němu přiblížil. Jakmile byl nepřátelský stroj v dostřelu spustil Quenault vydatnou palbu ze svého kulometu Hotchkiss M 1909.

Posádka německého průzkumného stroje Aviatik B.I téměř okamžitě opětovala palbu, ovšem pěchotní puška, kterou disponoval nadporučík Fritz von Zangen byla jen slabou obranou proti kulometu ráže 8 mm. Než se Quenaultovi úplně zasekl kulomet vystřílel na nepřátelské letadlo 96 ran. Mezitím co se jej snažil opět zprovoznit, střílel na protivníky alespoň z pušky. Pilot Aviatiku, četař Wilhelm Schlichting nakonec zřejmě nezvládl svůj letoun, který se ve vzduchu převrátil na záda a hořící se roztříštil o zem. Havárii tohoto stroje nikdo nepřežil. Na památku této historické události a na počest vítězů i padlých je nyní v Jonchery-sur-Vesle umístěný památník.

Joseph Frantz

Narodil se 7. srpna 1890 v Beaujeu. Už ve svých dvaceti letech získal v Mourmelonu pilotní licenci. Těsně před Velkou válkou pracoval pro Roberta Savaryho jako zkušební pilot. Účastnil se řady soutěží a v roce 1911 se mu podařilo stanovit první světový rekord, kdy se dvěma cestujícími přeletěl nad katedrálou Notre-Dame v Chartres. Ke konci roku 1912 byl povolán do armády. O rok později se 13. září zúčastnil leteckých manévrů v Toulouse a ještě týž rok ustanovil další světový rekord, tentokrát se třemi pasažéry.

Brzy poté co byl za první vzdušné vítězství oceněn řádem Čestné legie, začal spolupracovat s firmou Voisin. Pracoval v ní nejen jako testovací pilot, ale díky svým inženýrským znalostem se podílel i na vývoji celkem 12 prototypů letadel. V roce 1920 založil firmu na opravu leteckých motorů Boulogne-Billancourt. Jako zakládající prezident sdružení Vieilles Tiges zakládá v roce 1964 časopis Pionniers. Stroje těžší vzduchu pilotoval až do svých osmdesáti let a během svého života získal další tři vyznamenání. Zemřel 12. září 1979 ve věku 89 let.

Voisin III

 

 

Určení letounu  bombardovací
Motor  Salmson M.9
Výkon motoru  97 kW
Max. rychlost  105 km/h
Vzletová hmotnost  1 350 kg
Dostup  3 500 m
Dolet  199,5 km

Výzbroj:

  • 1x lehký kulomet Hotchkiss M1909
  • 1x puška Lebel Mle 1886 M93*
  • bomby (tříštivá munice) do celkové hmotnosti 91 kg

Aviatik B.I

 

 

Určení letounu  pozorovací
Motor  Mercedes DI
Výkon motoru  74,5 kW
Max. rychlost  100 km/h
Vzletová hmotnost  1 090 kg
Dostup  5 000 m
Dolet 4 hodiny

Výzbroj:

  • 1x puška Mauser M98*

*Standardní puška armády daného státu během 1. světové války, která ovšem nepatřila k běžné výzbroji stroje.

zdroj:

http://en.wikipedia.org/wiki/Voisin_III
http://en.wikipedia.org/wiki/Aviatik_B.I
http://fr.wikipedia.org/wiki/Joseph_Frantz
http://warthunder.com/cz/news/412-HISTORIE-100-vro-1-vzdunho-vtzstv-cz

Napsat komentář