Let L-410 Turbolet

Let L-410 Turbolet

Let L-410 Turbolet je dopravní a transportní letoun schopný přistávat na malých a neupravených letištích. I když byl primárně určený spíše pro regionální dopravu, je díky elektronickému přístrojovému systému ILS CAT 1 a certifikaci pro lety podle přístrojů schopen provozu i v extrémních podmínkách od -40 °C do +50 °C. Trup letadla tvoří celokovová polo-skořepina a dvou-nosníkové křídlo vybavené dvou-štěrbinovými klapkami i spoilery. Pohonnou jednotkou letounu jsou dva turbovrtulové motory Walter M 601 s vrtulemi Avia V508 nebo V 510, což jsou vrtule se stálými otáčkami s možností praporování a reverze.

Na přelomu padesátých a šedesátých let, požadoval Aeroflot letoun s kapacitou 10 až 12 osob, který měl nahradit  více jak deset let starý Antonov An-2. V roce 1968 bylo započato se stavbou prvních tří prototypů, z nichž druhý byl určen pro lámací zkoušku. Jako pohonné jednotky byly zakoupeny motory Pratt & Whitney Canada PT6-A27 o výkonu 526 kW s třílistými vrtulemi Hamilton 23LF-343, později nahrazené vrtulemi Hartzell HC-B3TN-3D.

Prototyp stroje s označením XL-410 zalétali 16. dubna 1969 tovární piloti Vladimír Vlk a ing. František Svinka. V průběhu letových zkoušek prototypů proběhlo k několika konstrukčním úpravám draku. Byla zvětšena palivová nádrž a přepracována konstrukce podvozku. Změnil se také systém zatahování, který se nově sklápěl směrem k ose trupu. Pod zadní částí trupu současně vznikl malý kýl. V dubnu 1972 byl jeden L-410A předveden v Moskvě zástupcům Aeroflotu, tehdy ještě s čs. poznávací značkou OK-CKA. O necelý rok později odlétl tento stroj s registrací CCCP-67251 jako první letoun řady L-410 pro sovětského zákazníka. Po dokončení vývoje československého motoru Walter M601, byly zaměněny za původní motory PT-6 a dostaly třílisté vrtule Avia V508. Takto upravený letoun se začal označovat jako L-410M.

Varianta L-410UVP jejíž prototyp poprvé vzlétl v listopadu 1976, má prodloužený trup, zvětšené rozpětí křídla, jejíž vzepětí stabilizátoru bylo upraveno na +7° a přidány interceptory. Dále pak byla do systému automatického praporování přidána ploška Automatic bank control, která se automaticky otevře při výpadku jednoho motoru, ovšem pouze do rychlosti 205vkm/hod. Stroj dostal také vylepšené vybavení i brzdy. Ze začátku do něj byly montovány motory M601B, které byly později nahrazovány motory M601D s vrtulemi V508D. Letoun pojal 15 cestujících a od země se dokázal odlepit po přibližně 456 metrech.

Jeho nejběžnější variantou je L-410UVP-E se zvýšenou maximální vzletovou hmotností, silnějšími motory Walter M601E a pětilistými vrtulemi V510. Konce křídel se dají osadit vnějšími nádržemi. Prototyp této varianty vzlétl roku 1984 a roku 1985 se začalo se sériovou výrobou. Existující podverze UVP-E9 a UVP-E20 se liší pouze detaily, aby vyhověly předpisům JAR 25 resp. FAR-23. Letouny L-410 od verze M až E, včetně verze E9 a E20 mají typový certifikát vydaný EASA, pouze poslední zmiňovaná verze opatřená motory M601F byla také certifikována americkou FAA jako L-420. Z verze L-410 měl vycházet i větší typ L-610 s přetlakovou kabinou, který bohužel vznikl jen v několika prototypech.

Let L-410 NG

První vzlet prototypu nové verze úspěšně proběhl 29. července 2015. Stroj je osazen novými motory GE H85 se vzletovým výkonem 850 HP a vrtulemi AV 725. Díky těmto motorům se také zvýší cestovní rychlost až na 417 km/h. Modernizací prošla také pilotní kabina, která je nově vybavena avionikou G 3000 (technologie Glass Cockpit). Další inovací je dvojnásobné zvětšení předního zavazadlového prostoru, díky kterému se zvýšilo platící zatížení o přibližně 400 kg. Díky téměř dvojnásobnému objemu integrálních palivových nádrží je dolet tohoto stroje nyní až 2 500 km. Zahájení sériové výroby letounu L 410 NG je v plánu po dokončení certifikačních zkoušek v roce 2017.

Fotogalerie:

 

Verze:

  • XL-410
  • L-410
  • L-410A
  • L-410AS
  • L-410AB
  • L-410AG
  • L-410AF
  • L-410FG
  • L-410M
  • L-410MA
  • L-410MU
  • L-410NG
  • L-410UVP
  • L-410UVP-E
  • L-410UVP-E9
  • L-410UVP-E20
  • L-410T
  • L-410LW
  • L-420 XXL
Výrobce Let Kunovice (dnes Aircraft Industries a.s.)
Posádka 2 piloti
Kapacita 19 cestujících nebo

1 850 kg nákladu

Typ letounu Hornoplošník
Motor 2 x Walter M 601
Výkon motoru 2 x 560 kW
Rychlost
  • cestovní 315 km/h
  • maximální 335 km/h
Délka 14,42 m
Rozpětí 19,47 m
Výška 5,82 m
Plocha křídel 35,18 m²
Hmotnost
  • prázdná 3 725 kg
  • vzletová 6 600 kg
Dostup 7 000 m
Dolet 1 040 km


zdroj:

http://www.l410.cz/wp/historie/historie-l410
http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_L-410_Turbolet
http://www.let.cz/clanek_474_prvni-vzlet-prototypu-l-410-ng.html